Echipamente de protectie - Ce obligatii are persoana angajatoare?
Echipamente de protecție 118

Echipamente de protectie - Ce obligatii are persoana angajatoare?

Dotarea cu echipamente de protectie la lucru reprezinta o prioritate, atat pentru persoanele angajatoare, cat si pentru personalul angajat, indiferent de domeniul in care firma isi desfasoara activitatea. Prin urmare, lipsa echipamentelor de protectie, dar si utilizarea incorecta a acestora pot conduce la accidente de munca, care se traduc, in majoritatea cazurilor, prin amendarea cu sume considerabile.

 

Ce spune legea securitatii si sanatatii in munca?

 

In conformitate cu Art. 6, al.1: "Angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca". Astfel, acesta va trebui atat sa informeze si sa instruiasca, cat si sa doteze angajatii cu echipamente de protectie adecvate riscurilor din mediul profesional.

 

Echipamente de munca sau echipamente de protectie?

 

Cu toate ca pot parea asemanatoare, exista o diferenta foarte mare intre cele doua definitii. Astfel, echipamentul de munca inseamna orice masina, aparat, unealta sau instalatie folosita in munca. In schimb, cand ne referim la echipamente de protectie, daca ar fi sa utilizam definitia din legea de mai sus, inseamna "orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv".

 

Prin urmare, angajatorii au ca prioritate in acest sens evaluarea riscurilor la care sunt expusi angajatii. Altfel spus, persoana angajatoare va trebui sa aiba in vedere trei factori importanti:

 

  • Evitarea riscurilor;

  • Evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;

  • Combaterea riscurilor la sursa.

 

Astfel, Art. 9 vine ca o completare la cele scrise mai sus, precizand ca "prevenirea riscurilor, precum si protectia sanatatii si securitatea lucratorilor trebuie sa fie asigurate de unul sau mai multi lucratori, de un serviciu ori de servicii distincte din interiorul sau din exteriorul intreprinderii si/sau unitatii".

 

De asemenea, in Art. 12 din sectiunea a 4-a din Legea Securitatii si Sanatatii este mentionata obligatia angajatorului de "a decide asupra masurilor de protectie care trebuie luate si, dupa caz, asupra echipamentului de protectie care trebuie utilizat".

 

Factorii de risc profesional sunt direct dependenti de mediul de lucru in care angajatii isi desfasoara activitatea. De exemplu, pentru a munci in aer liber, in sezonul rece, sunt necesare echipamente de protectie cu termoizolatie, dar si rezistente la intemperii sau umiditate. In aceasta categorie se inscrie si incaltamintea de protectie, care trebuie sa ofere confortul termic necesar, alaturi de impermeabilitate.

 

Nu doar angajatorii, ci si lucratorii sunt obligati sa respecte anumite reguli in privinta utilizarii echipamentelor de protectie, intretinerea acestora facand parte din responsabilitatile angajatilor. Desigur, angajatorul este obligat, conform art. 20, sa asigure pentru fiecare dintre angajati o instruire adecvata in domeniul securitatii si sanatatii la locul de munca, precum si un instructaj ce are in vedere utilizarea corecta a echipamentelor de protectie.

 

Ce se intampla in cazul nerespectarii acestor legi?

 

Este bine de stiut ca Inspectia Muncii a desfasurat mai multe actiuni de control, in luna septembrie a anului trecut, in urma carora inspectorii au aplicat amenzi usturatoare, cumulate la 1,615 milioane de Euro. Inspectorii au tinut cont de mai multe criterii, care subliniaza atat responsabilitatea persoanei angajatoare, cat si a angajatilor.

 

Astfel, nerespectarea acestor legi, care fac referire la evaluarea riscurilor ce ameninta integritatea corporala si psihica a angajatilor, poate conduce la o amenda care poate varia intre 4.000 si 8.000 de Lei. Mai mult, in cazul in care are loc un accident de munca, soldat cu incapacitatea temporara de munca sau chiar decesul unui angajat, alaturi de amenda considerabila, intre 3.000 si 10.000 de Lei, se poate suspenda chiar si activitatea firmei! De asemenea, in functie de gravitatea accidentului, persoana angajatoare care nu a respectat regulile de protectie la locul de munca este pasibila de inchisoare.

 

Dn aceste motive, iti recomandam echipamente de protectie marca ProtectKronos, ce beneficiaza de certificare Rocert. Alege cel mai avantajos raport calitate-pret si comanda de la noi echipamente de protectie, costume si halate medicale, dar si incaltaminte de protectie si alte accesorii esentiale pentru angajati!

Acest articol nu are nici un comentariu. Fii primul care lasa un comentariu!

Lasa un comentariu